Як, коли і навіщо – планове обслуговування електромобіля

05.04.2024

Одні кажуть, що електромобіль взагалі не потребує ремонту та обслуговування — тільки заряджай та їзди. Інші стверджують, що електрокари ламаються так само, як будь-які інші автомобілі. Істина, як завжди, десь посередині. Конкретну інформацію про обслуговування доводиться збирати по крихтах. Тому ми зібрали всі подробиці про ТО електрокарів і готові поділитися ними з Вами.

Електромобіль за своєю будовою простіший, ніж машина із двигуном внутрішнього згоряння. У ньому менше деталей, що рухаються, стираються і вимагають постійного догляду. Завдяки особливостям конструкції електромобіль не димить, не шумить і виробляє мінімум вібрацій. Незважаючи на те, що практично всі сучасні електрокари побудовані на платформі звичайних автомобілів із ДВЗ, подальша конфігурація має свою специфіку.

Головні відмінності електромобілів:

  • Відсутність масивного двигуна та безлічі елементів, що примикають до нього, які потрібно змащувати;
  • Відсутність коробки: замість неї встановлений простий редуктор, що передає крутний момент на колеса;
  • Відсутність паливного бака;
  • Можливість прогрівати салон без запуску двигуна;
  • Наявність інвертора та кабелів високої напруги.

За великим рахунком, електромобіль позбавлений двох головних “недоліків” машини з ДВЗ – це самого двигуна внутрішнього згоряння та коробки передач. Тобто з рівняння порівняння електрокара та традиційного авто можна прибрати всі проблеми, пов’язані з обслуговуванням та ремонтом цих агрегатів.

Основні особливості обслуговування
Перед виконанням будь-яких робіт з електромобілем необхідно знеструмити його. Як це зробити вказано в інструкції, яка постачається з електрокаром. У деяких моделях передбачено окрему кнопку для розмикання ланцюга, а в електромобілях Tesla потрібно зняти клему з акумулятора на 12 В і високовольтної петлі.

  1. Система охолодження
    Для коректної роботи важливо підтримувати оптимальну температуру електродвигуна, силової електроніки та акумулятора. Для цього в електромобілях встановлено складну систему терморегулювання.

Охолодження буває повітряне та рідинне. Останнє зустрічається найчастіше і вимагає регулярної заміни рідини, що охолоджує (кожні 60 000 – 80 000 кілометрів). Якщо електромобіль використовується для поїздок на короткі відстані (до 15 кілометрів), заміна рідини здійснюється раз на п’ять років.

  1. Заміна масла в редукторі
    Електрокар не має звичайної коробки передач. Необхідність дозувати крутний момент – відсутня. Прискорення відбувається лінійно за відповідної подачі заряду. Тому завдання редуктора – передавати крутний момент на колеса.

Для повноцінної та довгої служби агрегату, масло, що виконує функції змащення та охолодження, потребує заміни кожні 50 000 – 60 000 кілометрів пробігу.

  1. Акумулятор та електрика
    У електромобілях складна система проводки. Є велика кількість датчиків та контролерів, які відповідають за окремі агрегати. Для кращого захисту, всі дроти та батареї в електромобілі ізольовані та сховані під міцними корпусами. Тому основний догляд зводиться до підтримки їх у чистому стані.

Кожен електрокар має стандартну батарею на 12 В, яка відповідає за запуск високовольтної батареї. Тому кожні три-п’ять років потрібно проводити заміну стартового акумулятора.

На роботу основної батареї виробники гарантують від 8 до 10 років. За цей час вона втрачає приблизно 30% своєї ємності, цей процес називається деградацією. Щоб продовжити термін служби батареї, рекомендовано заряджати її від повільних ЕЗС – вони не перегрівають акумулятор.

  1. Система кондиціювання
    В електромобілях система вентиляції та кондиціювання – стандартної конструкції, але обігрів виробляється не від тепла двигуна, а від компресора та теплових насосів. Влітку вони працюють на охолодження, взимку – на обігрів.

Щорічно в електромобілі потрібно змінювати фільтр кондиціонера. По цьому пункту “зелені” авто також схожі з бензиновими аналогами. Вартість фільтрів кондиціонера також збігається з автомобілями з ДВС під капотом.

  1. Ходова частина та гальмівна система
    Шасі електромобіля та машини з ДВС не відрізняються. Тому заміна таких витратних матеріалів, як сайлентблоків, втулок та пильовиків, передбачена по зносу. А з гальмівною системою все набагато зручніше. Термін експлуатації гальмівних колодок продовжується вдвічі за рахунок гальмування двигуном під час рекуперації енергії.

У середньому один раз на два роки заміні підлягає гальмівна рідина електромобіля. А раз на чотири роки зазвичай потрібно міняти охолоджувальну рідину. Не слід забувати про сезонну зміну шин, які краще підбирати, виходячи з основного параметра – опір коченню для економії енергії.

Наприклад, наведемо список регламентних робіт для електромобілів марки Tesla.

  • Заміна повітряного фільтра салону – кожні 2 роки;
  • Заміна високоефективного фільтра для твердих частинок (HEPA) – кожні 3 роки;
  • Балансування та вирівнювання коліс – кожні 16 000 – 19 000 км;
  • Перевірка гальмівної рідини – кожні 2 роки;
  • Чищення кондиціонера – кожні 2 роки для Model S, кожні 4 роки для Model X та кожні 6 років для Model 3;
  • Чищення та змащення гальмівних супортів – кожні 12 місяців або 20 000 км пробігу для електромобілів, що експлуатуються в регіонах з холодним кліматом;
  • Заміна батареї, що охолоджує рідини, — кожні 4 роки або 90 000 км.

Варто зазначити, що обслуговування електромобілів пов’язане із високою напругою. Автосервіс повинен мати відповідну сертифікацію, обладнання та персонал, який пройшов спеціальне навчання. Це обов’язкові умови для тих, хто планує робити ремонт електричних транспортних засобів.

Авто в наявності