Електромобілі з панорамним дахом стають все популярнішими, на сьогодні ця опція стає звичною справою і на багатьох сучасних електрокарах можна побачити цілі скляні панелі. Але що таке панорамний люк? І чи всі панорамні люки? Це плюс чи скоріше мінус?
Що таке панорамний дах чи панорамний люк?
Термін говорить сам за себе, враховуючи, що слово панорама означає широкий огляд будь-якої місцевості. Часто панорамний люк – це прокачана варіація звичайного люка, що створює враження відкритого простору над головами пасажирів. На відміну від звичайного люка, розташованого приблизно по центру, панорамний дах (або панорамний люк), як правило, займає весь дах, упираючись у верхню лінію лобового скла з одного боку та заднього скла – з іншого.
Типи панорамних люків.
В рамках спектру панорамних дахів існує багато різних варіацій. Взяти хоча б назви: панорамний дах чи панорамний люк? Насправді ці два терміни можна вважати взаємозамінними, навіть незважаючи на те, що перше більше асоціюється з повністю прозорим дахом, а друге – зі скляною панеллю, що відкривається. Найчастіше подвійні або потрійні скляні панелі теж відносять до панорамних дахів: така конфігурація пропускає в салон достатньо світла, і дозволяє відкривати секції окремо.
Але на які категорії можна розбити панорамні дахи?
Панорамне скло лобове. У цьому випадку лобове скло не впирається в лінію даху, а продовжується далі, частково або повністю охоплюючи пасажирську зону. Відмінний приклад, скляний дах маловідомої у нас Lucid Air (та й звідки нам її знати, адже вона не китайська), що складається з панорамного лобового скла над передніми сидіннями і прозорого люка, що примикає до нього, над задніми.
Дво- або трикомпонентний дах. Зазвичай, у таких автомобілів повністю скляний дах, розділений на дві або три панелі, які можна відкривати окремо. Однак, тільки наявність двох люків ще не робить дах панорамним.
Фіксований панорамний дах. Його можна побачити в Tesla Model S. Такий дах є суцільною фіксованою панеллю, що охоплює всю пасажирську зону.
Infinity Roof або “нескінченний дах” – нерухомі конструктивні перекладини закривають огляд, тим самим зводячи нанівець саме панорамні функції.
Sky Roof – неофіційний термін для позначення панорамного даху, який використовували кілька брендів. Наприклад, у Bugatti Chiron була опція «відкритого даху» – дві скляні панелі, розташовані над передніми сидіннями. Навряд це можна назвати панорамним дахом. На відміну від BMW i7, з її Sky Lounge, здатною змінюватися з матовою на прозору, завдяки вбудованим ниткам світлодіодного підсвічування.
Плюси:
Без сумніву, панорамний дах має кілька переваг у порівнянні зі звичайним люком або його відсутністю.
- Зовнішній вигляд. Панорамний дах, особливо той, що тягнеться від лобового скла до багажника, має дуже привабливий вигляд. Автомобіль відразу здається більш елегантним та спортивним, ніж він є насправді.
- Здоров’я пасажирів. Зазвичай ми не отримуємо достатньо сонячного світла, тому що проводимо більшу частину життя у приміщенні. Панорамний дах частково вирішує цю проблему, дозволяючи нашому організму виробляти вітамін D, а отже, може бути корисним для здоров’я.
- Настрій. Крім загальної користі для здоров’я, добре освітлений салон може покращити настрій. До того ж, це створює відчуття більш відкритого та комфортного простору.
- Поліпшення охолодження. Якщо ви припаркувались на сонці – відкритий панорамний люк дозволить гарячому повітрі підніматися вгору, запобігаючи перегріванню салону.
- Вартість при наступному перепродажі. Оскільки панорамний дах вважається майже ознакою розкоші – її наявність може підвищити вартість вашого автомобіля при перепродажі або здачі в трейд-ін.
Мінуси:
Окрім плюсів панорамних дахів, потрібно перерахувати і деякі мінуси.
- Зміщений центр тяжкості. Скляні панелі та механізми, призначені для їх відкриття, збільшують вагу даху автомобіля. Це зміщує центр тяжкості, що може негативно позначитися на управлінні. Більшість водіїв не відчують різниці, але у спортивних автомобілях заміна даху з вуглеволокна на панорамне скло може вплинути на експлуатаційні характеристики.
- Зменшення простору салону. У автомобілях, у яких панорамний люк не відкривається нагору, панель забирається у спеціальне поглиблення. Для цього виробникам доводиться опускати стелю, що може зменшити внутрішній простір на чотири сантиметри.
- Вологість у холодному кліматі. Скло не має теплоізоляції і багатошарової конструкції звичайного даху, а значить, холодний клімат може призвести до утворення конденсату всередині салону.
- Зниження ефективності клімат-контролю. Хоча панорамний дах дозволяє швидше позбавлятися гарячого повітря, він знижує ефективність систем клімат-контролю, оскільки прямі сонячні промені нагрівають салон. Додаткові складності виникають через збільшення ваги, що ускладнює роботу двигуна чи акумуляторних батарей.
- Труднощі технічного обслуговування. Велика кількість рухомих деталей у конструкції автомобіля та складна система керування елементами даху, підвищують ймовірність поломки, а знос гумових ущільнювачів, який неминуче відбудеться з часом, призведе до протікання.
- Можливі поломки. Навіть загартоване скло вразливіше, ніж суцільна металева панель. Ось чому деякі виробники забороняють встановлювати великі колеса на автомобілі з панорамним дахом. Вони впливають на хід та амортизацію: сильні поштовхи поширюються по всьому кузову, що в свою чергу може призвести до вібрації та потенційного руйнування скляного даху. Зрозуміло, її заміна обійдеться недешево.
Чи варто купувати електромобіль з панорамним дахом?
Зрештою, це залежить від особистих переваг та умов експлуатації машини. Автомобілі класу люкс значно виграють від наявності такого ефектного елемента, тоді як спортивні автомобілі цілком обійдуться без панорамного даху, враховуючи негативний вплив на продуктивність. Але погодьтеся, це виглядає естетично, сучасно, технологічно. Панорманий дах вартий тієї краси та комфорту, не враховуючи певні недоілки.