Топ-10 за 10 років. Які марки електромобілів популярні на українському ринку?

15.07.2024

Сегмент електромобілів є наймолодшим на українському авторинку, і зараз він активно формується, що робить спостереження за цим процесом надзвичайно цікавим. Експерти Інституту досліджень авторинку, опираючись на статистику перших реєстрацій електромобілів, визначили десять найпопулярніших марок за останні роки, які поповнювали наш автопарк.

Наразі в українському автопарку нараховується понад 112 тисяч автівок групи BEV (Battery Electric Vehicle), з яких близько 110 тисяч – легкові автомобілі. Це значна кількість, особливо в порівнянні з Польщею, де на кінець травня 2024 року за даними аґенції SAMAR налічувалось 66,3 тисячі електромобілів, з яких 59,7 тисяч – легкові. Таким чином, попри всі труднощі, український парк електромобілів майже удвічі більший за польський.

Згадаймо, як швидко поповнювався цей парк. На наступній діаграмі видно, що перші помітні зміни почалися 10 років тому, з 2014 року. Хоча перші реєстрації електромобілів траплялися і раніше, наприклад, у 2013 році було зареєстровано лише 10 електромобілів, що недостатньо для аналітики в межах великої країни.

Наступний висновок з діаграми показує, що продажі нових електромобілів значно відставали від ринку вживаних. Перша помітна активність у цьому підсегменті з’явилася у 2019-2021 роках, а більш-менш суттєвий обсяг нових авто був проданий у 2023 році. Поточний 2024 рік також демонструє обнадійливі результати за підсумками першого півріччя.

Варто зазначити, що продажі нових електромобілів не обов’язково відображають активність офіційних дилерів. Багато автомобілів марки Tesla, представництва якої немає в Україні, проходили першу реєстрацію як нові. Також є частина китайських електромобілів, привезених незалежними імпортерами без участі офіційних дилерів. З цієї причини аналітики ІДА вирішили враховувати поповнення автопарку, сумуючи перші реєстрації як нових, так і вживаних електромобілів.

Щодо марок: десять років тому ціни на електромобілі були значно вищими, а черги на деякі моделі могли тривати від кількох місяців до років. Вибір моделей також був обмежений, оскільки виробники не поспішали конкурувати з тодішніми піонерами ринку, такими як Tesla, очікуючи результатів. Проте час довів, що електромобілі стали популярними, і більшість відомих марок випустили кілька електрифікованих або повністю електричних моделей.

Лідерство на українському авторинку тривалий час утримував Nissan завдяки моделі Leaf. Прийнятна ціна, достатній простір у салоні та пристойний запас ходу зробили цю модель наймасовішою на українському ринку. Зараз майже чверть усіх електромобілів в Україні – це Nissan Leaf, яких налічується 25,3 тисячі при загальному розмірі парку понад 100 тисяч.

Згодом лідерство перейшло до Volkswagen завдяки конкуренту Leaf – моделі e-Golf, ціни на яку в Європі знизилися до прийнятного рівня для українських покупців, а також кросоверу ID.4 Crozz китайського виробництва.

Зрештою, у 2024 році, за підсумками першого півріччя, першість посіла Tesla. Інноваційні електромобілі преміум класу стали доступнішими, а їхні відмінні характеристики щодо потужності, запасу ходу та оснащення дозволили марці стати № 1 в Україні. Проте досі в Україні немає жодного зарядного пристрою Supercharger, а також відсутні офіційні СТО та представництво марки.

На початку електрифікації автопарку до трійки лідерів також входили Ford (завдяки Focus Electric) та BMW, в основному з моделлю i3, яка на момент виходу на ринок виглядала як автомобіль майбутнього, але зараз здається, що її час вже минув.

З ринку повністю зникла марка BIO Auto, яка заслуговує згадки хоча б тому, що ці китайські електромобілі почали продаватися в Україні значно раніше, ніж стала відома Tesla та Ілон Маск – ще наприкінці 90-х років минулого століття. Однак ця марка не змогла закріпитися на ринку через більш технологічних конкурентів, і зараз легковики BIO Auto навіть на внутрішньому вторинному ринку є рідкістю.

Цікаво спостерігати за тенденцією зростання присутності преміальних марок (Audi, Tesla) у Топ-10 синхронно зі зниженням вартості їхньої продукції. З іншого боку, популярність одного з найдоступніших варіантів – мікрокара Smart ED – помітно знизилася.

Поступово зростала популярність Hyundai разом із розширенням модельного ряду – Ioniq, Kona, пізніше Ioniq 5. Надійною середньою позицією утримується Renault, завдяки вже майже забутому Fluens Z.E. та міському ZOE.

Цікавий факт – у 2024 році на 10-те місце потрапив Jaguar з єдиним електричним кросовером I-Pace, чия ціна на вторинному ринку (від $22 до $25 тисяч) зробила його доступним для українського мас-маркету електромобілів. Важливо також згадати про BYD – одного з найбільших світових виробників електромобілів, який поки що не дуже поширений в Україні. Але, зайнявши 10-те місце торік, зараз він вже на 7-му місці, і важко передбачити, де опиниться ця “чисто-китайська” марка в майбутньому. Можливо, вона буде не єдиною у таблиці, оскільки значну частину парку Honda та Volkswagen складають китайські авто, вироблені для внутрішнього ринку.

Кількісний розрив між учасниками Топ-10 на цей рік не обіцяє значних змін у наступних періодах. Однак, якщо такі зміни відбудуться, ми обов’язково повідомимо про це в наступних оглядах ринку електромобілів в Україні.

Авто в наявності