Термін служби батареї електромобіля

11.04.2024

Термін служби батареї електромобіля – це важлива тема, яка хвилює багатьох покупців. Завжди хочеться заощадити, продовжити час до заміни цього елемента. Практика показує, що експлуатація помітно впливає на тривалість роботи батареї. Якщо не дотримуватися правил заряду, можна зіткнутися з поломками і таким явищем, як деградація. У цій статті ми розглянемо, що може вплинути на тривалість використання акумулятора. Порушимо питання втрати ресурсу та утилізації.

Що впливає на термін служби батареї

Є три основні фактори, що впливають на термін служби акумулятора електромобіля – це технологія виготовлення батареї, потужність та ємність двигуна, а також терморегуляція.

Технологія батареї

Технологія виробництва батареї передбачає використання різних хімічних елементів у її складі. У представлених на ринку електрокарів акумулятори зазвичай бувають трьох типів:

  • NMC – це позначення для нікель-марганець-кобальтових виробів. Вони швидко заряджаються, є екологічними, підходять для вторинної переробки на підприємствах. Термін використання при цьому у них менший, ніж у конкурентів, а залежність від системи терморегуляції висока.
  • NCA – до складу входить алюміній, нікель та кобальт. За своїми характеристиками та терміном використання варіант багато в чому схожий на NMC і поділяє його недоліки. Виведення з акумулятора марганцю зробило його більш екологічним, але такі елементи живлення поки не надто часто зустрічаються в електрокарах.
  • LFP – складаються із заліза, літію та фосфатів. Мають найбільший термін використання, дешевше від конкурентів. До недоліків відносяться менший запас ходу та більша вага, через що експлуатація може бути незручною. Вони розраховані на 3000-5000 циклів. Але потрібно бути готовим до зменшеного запасу ходу – підживлювати батарею доведеться частіше.

Потужність та ємність двигуна

Прогнозуючи ресурс батареї електромобіля, потрібно враховувати параметр ємності та потужність двигуна. Дивитись потрібно на їх співвідношення. Чим вища ємність, тим довше може їхати електрокар на одному заряді. Відповідно, якщо потужність двигуна вище, а ємність менше, акумулятор доведеться заряджати частіше. Це зменшить ресурс. Щоб продовжити експлуатацію рекомендує купувати моделі з більшою ємністю та меншою потужністю.

Правильна терморегуляція

Акумулятори сучасних електрокарів термочутливі. Їм протипоказаний перегрів під час використання або заряджання, тому що він помітно зменшує робочий ресурс. Якщо температура низька – це теж погано, тому що знижується ефективність, а разом із нею і дальність ходу. Краще купувати електромобіль, який має систему терморегуляції. Вона контролює температуру акумулятора та підтримує її у правильному рекомендованому виробником діапазоні. Окрім збільшення термінів експлуатації, це підвищує безпеку. Менше ризик займання через перегрівання. Електрокар буде краще та швидше заряджатися. Експерти зазначають, що ресурс батареї електромобіля із системою терморегуляції більше на 40%, ніж у разі її відсутності.

Ще один фактор – клімат

Холодні зими. Холод негативно впливає на роботу будь-якого акумулятора. Вже за температури -10-15° тести показують падіння ємності до 30%. В результаті доводиться частіше заряджати батарею, а значить, ресурс виробляється швидше.
Спекотне літо. Підвищення температури у цей час року теж позначається на елементах живлення негативно. Є ризик перегріву, виникнення спалаху.

Скільки разів можна заряджати електромобіль

Експерти говорять, що середній ресурс сучасних батарей електрокарів приблизно 8-15 років. Це актуально за умови, що не втручаються додаткові фактори – неправильне заряджання, переохолодження, перегрів та інші.

Акумулятор витримує близько 1500 циклів заряду, перш ніж його ємність падає приблизно на 20%. Далі починається поступова природна деградація. Ви бачитимете її за основною ознакою – зарядки стануть все більш частими. На ринку є зарядні станції, які показують скільки енергії було витрачено, що також дозволяє зрозуміти, як сильно деградував акумулятор. Щоб довше користуватися джерелом живлення електрокара, потрібно спочатку вибирати моделі з високою ємністю, тому що знос відбиватиметься на них помітно менше.

Як губиться ресурс

Як ми вже зазначили, кількість зарядок, перш ніж ви почнете відчувати поступове зниження ресурсу – близько 1500. Далі запас ємності падає приблизно на 20% і дедалі більше знижується з часом. Це означає, що, якщо спочатку авто вільно проїжджало без підключення до зарядної станції близько 400 км, після початку деградації воно проїжджатиме 320, а потім все менше і менше. Водію важко не помітити такі ознаки. Але якщо вони почалися зарано, це привід задуматися про причину.

Зазвичай, найшвидша втрата ємності спостерігається в перші три роки їзди, а потім поступово сповільнюється. У деяких моделей та на сьомий-восьмий рік служби спостерігається запас у 70% від початкового.

Існує кілька методів уповільнення втрати ресурсу:

  • Уникайте екстремальних температур. Краще не залишати електрокар на відкритій стоянці влітку, коли сильно нагріває сонце. Взимку найкращий варіант розміщення – в опалюваному гаражі.
  • Не доводьте батарею до повної зарядки. Оптимальний середній показник – зарядженість до 80%. Виберіть потрібний режим на станції, щоб контролювати тривалість заряджання.
  • Швидкі зарядні станції краще не використовувати на постійній основі. Це варіант тільки для коротких стоянок, коли акумулятор потрібно підживити та поїхати далі. Додому краще купувати повільні зарядки, до яких авто має бути підключене кілька годин. Це збільшує час для повного заповнення акумулятора, але усуває більшість ризиків, включаючи перегрів, зменшення ресурсу.
  • Слідкуйте за станом джерела живлення. Він не потребує додаткового обслуговування, але перевірка його ємності, умов використання – допоможе запобігти основні ризики.
  • Використовуйте лише безпечні зарядні станції. На них має бути встановлене ПЗВ. Перевіряйте цілісність кабелю підключення, зокрема, його ізоляцію. Сама електрозаправка для електромобілів має бути справною.
  • Контролюйте свій стиль їзди. Для зменшення навантаження на акумулятор варто відмовитися від різкого розгону та гальмування.
  • Власники електрокарів використовують інші лайфхаки. Наприклад, коли потрібно заряджатися влітку, можна попередньо прокондиціонувати салон, щоб зменшити температуру і не допустити перегріву.

Підсумовуючи, відзначимо, що на сьогодні термін використання акумуляторів електрокарів досить збільшився. Головне – ставиться до них дбайливо і дотримуватися рекомендацій з експлуатації та заряду. Якщо якщо акумулятор відпрацював свій ресурс, здайте його в пункт прийому до відповідних організацій з переробки, це допоможе захистити довкілля від сильного забруднення.

Авто в наявності